طريقة عمل بيتزا بالجمبرى


الكمية تكفي:4 أشخاص

وقت التحضير:30 دقيقة

وقت الطهي:30 دقيقة

المقادير:
2 ك دقيق+
خميرة قطعة صغير
نص ك زيت+
رشة ملح+
معلقة سكر
طماطم +
فلفل حراق+
فلفل رومى +
زيتون حلقات+
جبنة رومى مبشورة+
جبنة موتزاريلا مبشورة
جمبرى

التحضير:
2 ك دقيق+ خميرة قطعة صغير وعن تجربة بلاش الخميرة الجافة مش بتعمل معايا حاجة + نص ك زيت+ رشة ملح+ معلقة سكر الخميرة حطيها في ميه نص كباية ميه دافية وعليها معلقة سكر وقلبى هتلاقيها بتعمل رغاوى انا بحطها جوة الميكرويف وهو مطفي حبه كده عقبال ما احط كل المكونات واشيلعا بتكون عملت رغاوى كتير واعجن بعضها واغطيها بكيس بلاستيك واسيبها تخمر مع نفسها انا جبت الجبنة المرة دى مش مبشورة وانا اللى بشرتها هى بتبباع بالكيلو كدة قلت اجربها وكان عندى تلات قطع جبنة جبنة سلايس اللى بتتحط على الهمبورجر قلت احطها علي البيتزا بالمرة الجمبرى : انا كنت جايبة الجمبررى البيبى الصغير خالص دة هو كان كيس 400 جرام المهم بعد غسلة وتتبيلة في طاسة تيفال فيها زيت واشوحه لغاية ما يبقي لونه اورنج والريحة بتكون حلوة جدا

طبخ:
بعدين بعمل صوص بحطه على العجينة عبارة عن طماطم مضروبة فى الخلاط ومعاها فلفل حراق وبصلة صغيرة اوى وتوم وزعتر وملح ومعلقة صلصة واسيبها تتسبك لغاية ما تبقي القوام بتاعها تقيل وبعدين نفرد العجينة وندهنا بالصوص انتى بتفرديها ادهنى الرخامة دقيق مش زيت طبعا مش عايزة تريقة انى عملاها مربع مش دايرة علشان انا مش بعرف ادورها كويس اهو مربع برضة تغيير انا بعد ما احط المكونات بسيبها تخمر 10 دقايق برضة وطبعاالفرن يكون شغال من بدري دى ما بعد ما طلعت واتقطعت .

Previous Post
Next Post
Related Posts